Wykaz zajęć dodatkowych
Opiekun: mgr inż. Kamila Zięba-Obszańska
Cele ogólne:
- Nauka gry na rogu myśliwskim oraz popularyzacja tradycji łowieckich
Cele szczegółowe:
- Budzenie zainteresowania tradycjami myśliwskimi;
- Kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole;
- Przygotowanie uczniów do konkursów sygnalistów;
- Rozwijanie uzdolnień muzycznych;
- Wdrażanie do samodzielnej systematycznej pracy;
- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i zapisami muzycznymi
Opiekun: mgr inż. Wiesław Duńko
Cele ogólne:
- Umiejętność posługiwania się bronią i właściwą techniką celowania oraz skupieniem uwagi podczas oddawania strzału.
Cele szczegółowe:
- Poznanie zasad BHP podczas posługiwania się bronią pneumatyczną.
- Zapoznanie z programem Szkolnego Koła Strzelectwa Sportowego i Regulaminem Strzelnicy.
Nabycie umiejętności wśród uczniów: nienagannej techniki strzału, sprawności fizycznej, umiejętności radzenia sobie z emocjami jakie powstają u niego podczas startu.
Poznanie przez uczniów organizacji technik strzeleckich podczas treningów i zawodów na strzelnicy szkolnej.
- Podstawy obsługi broni pneumatycznej
Techniki strzelania
Procedury bezpieczeństwa: co zrobić w przypadku wypadku.
- Umiejętność podstawowych elementów techniki strzelania składające się na pojedynczy strzał: celowanie, wciskanie języka spustowego, oddychanie, wytrzymanie po strzale, prawidłowa postawa stojąca oraz połączenie tych wszystkich elementów w całość, czyli cykl złożenia do strzału.
- Umiejętność strzelania z pistoletu i karabinu pneumatycznego w pozycji stojącej, siedzącej i leżącej.
Opiekunowie: mgr inż. Tomasz Lautenszleger, mgr Agnieszka Bąk
Działalność szkolnego koła PTL ma na celu wykształcenie w uczniach, zgodnie z obowiązującym w naszym TL im. PTL i Programie Wychowawczo-Profilaktycznym następujących cech:
- Jest przygotowany do funkcjonowania w społeczeństwie demokratycznym, zna i szanuje historię i kulturę narodową,
- Jest przygotowany do funkcjonowania w społeczeństwie demokratycznym, zna i szanuje historię i kulturę narodową, jest patriotą.
- Jest przygotowany merytorycznie do pracy w zawodzie technika leśnika, zna zasady techniki zawodowej.
- Zna historię i kultywuje tradycje zawodu leśnika oraz tradycje łowieckie.
- Dba o swój rozwój poprzez systematyczne uczenie się i samodoskonalenie.
- Jest przygotowany do pełnienia różnych ról społecznych.
- Jest przygotowany do organizacji pracy w zespołach.
- W życiu kieruje się wartościami: uczciwość, odpowiedzialność, samodzielność, zdrowie, rodzina, Ojczyzna, praca, wolność, kreatywność.
- Zna i stosuje zasady zdrowego stylu życia.
- Wyraża emocje w sposób konstruktywny.
- Umie korzystać z dóbr kultury.
Cele ogólne:
- Edukacja leśna – organizowanie szkoleń, warsztatów i prelekcji dla uczniów oraz nauczycieli, mających na celu zwiększenie świadomości ekologicznej oraz znajomości problematyki leśne.
Cele szczegółowe:
Do Polskiego Towarzystwa Leśnego – Szkolnego należą cztery Koła zainteresowań:
- Sekcja muzyczno – artystyczna – Zachęcanie członków PTL do nauki śpiewu oraz granie na instrumentach muzycznych. Organizacja uroczystości szkolnych.
- Sekcja zielarska – Rozpoznawanie roślinach występujących w naszych lasach. Zdobywanie wiedzy o zastosowaniach przeróżnych roślin w różnych dziedzinach przemysłu.
- Sekcja ornitologiczna – Rozpoznawanie gatunków ptaków występujących w Polsce. Poszerzanie wiedzy o zwyczajach danych gatunków ptaków. Wykonywanie czyszczenia budek lęgowych oraz inwentaryzacja budek lęgowych.
- Sekcja łowiecka – Rozpoznawanie gatunków zwierząt łownych. Zapoznawanie się z tradycjami łowieckimi.
Zadania:
- Rozszerzanie działalności PTL wśród uczniów ZSL Biłgoraj – wyodrębnienie ze społeczności uczniowskiej nowych członków i zebranie składek;
- Święto Patrona Szkoły – Polskie Towarzystwo leśne;
- Organizacja spotkań członków Szkolnego Koła PTL;
- Wycieczki terenowe;
- Spotkania z pracownikami LP lub innych instytucji współpracującymi z LP;
- Udział w konferencjach, zjazdach i zebraniach PTL.
Opiekun: dr Katarzyna Motek
Cele ogólne:
- Dążenie do wszechstronnego rozwoju ucznia.
- Poszerzenie wiedzy o regionie w aspektach: historycznym, geograficznym, przyrodniczym i społecznym.
- Kształtowanie poczucia przynależności do ludzi lasu.
- Budowanie patriotyzmu.
WIEDZA:
Uczeń:
- zna historię Polski, swojego regionu oraz swojej miejscowości w aspekcie historii leśnictwa,
- zna terminologię zawodową stosowaną dawniej i dziś,
- operuje podstawowymi kategoriami historycznymi – czas, przestrzeń, ciągłość zmienność,
- wymieni teksty źródłowe jakimi posługuje się historia leśnictwa i łowiectwa
- posiada podstawową wiedzę z dziejów gospodarki leśnej Polski i powszechnej,
- posiada podstawową wiedzą dotyczącą aktualnej sytuacji lasów w Polsce.
UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
- potrafi analizować materiały źródłowe,
- potrafi śledzić bieżące wydarzenia w kraju dotyczące sytuacji w lasach i wyciągać wnioski,
- zbiera informacje, które potrafi wykorzystać przy sporządzaniu prezentacji multimedialnych,
- podejmuje próby opisania przynoszonych przedmiotów,
- posiada umiejętność oceny przydatności zebranych materiałów,
- potrafi pracować z mapą, tekstami historycznymi i zebranymi materiałami,
- posiada umiejętność wielostronnego scharakteryzowania regionu, dostrzegając jego specyfikę,
- potrafi przeprowadzić wywiad z uczestnikami ważnych wydarzeń historycznych,
- posiada umiejętność porządkowania i wykorzystywania różnych informacji,
- potrafi rozwiązywać problemy w sposób twórczy.
POSTAWY:
Uczeń:
- posiada poczucie silniejszego związku z własnym regionem, miejscowością, krajem i ludźmi lasu,
- potrafi zachować się w różnych sytuacjach, darzy szacunkiem starszych, dorobek przeszłych pokoleń,
- uwidacznia przywiązanie do tradycji leśnej i łowieckiej (uczestniczy w uroczystościach historyczno – patriotycznych, łowieckich oraz organizowanych przez środowisko leśników),
- potrafi krytycznie spojrzeć na wydarzenia historyczne,
- posiada umiejętność współdziałania w grupie i dzielić się posiadaną wiedzą z innymi.
Opiekun: mgr inż. Tomasz Lautenszleger
Koło Ornitologiczne skupia uczniów zainteresowanych ptakami oraz ochroną przyrody.
Cele ogólne:
- Rozwijanie wiedzy na temat ornitologii, prowadzenie obserwacji terenowych oraz uczestnictwo w akcjach ekologicznych.
Zadania:
- Inwentaryzacja budek lęgowych
- Dokarmianie ptaków
- Wykonywanie projektów budek lęgowych.
Członkowie koła zdobywają nową wiedzę, nabywają umiejętności praktyczne oraz aktywnie przyczyniają się do ochrony ptaków i ich siedlisk.
Opiekun: mgr inż. Tomasz Maternowski
Zajęcia przygotowujące uczniów do Mistrzostw Polski w Umiejętnościach Leśnych i Zawodach Drwali
Cele ogólne i szczegółowe:
Nabycie i opanowanie wiedzy oraz praktycznych umiejętności w zakresie:
- Ścinki drzew;
- Zmiany łańcucha tnącego;
- Przerzynki kombinacyjnej;
- Przerzynki precyzyjnej;
- Okrzesywania;
- Szacowania wieku drzewa;
- Szacowania wysokości drzewa stojącego;
- Określenia liczby drzew na hektar;
- Określania pierśnicowego pola powierzchni przekroju m2/ha;
- Określania nachylenia terenu w %;
- Określania powierzchnia w ha;
- Określania miąższości drzewa stojącego w m3;
- Szacowania i określania miąższości kłody w m3;
- Szacowania zasobności grubizny brutto całego drzewostanu;
- Rozpoznawania próbek drewna;
- Rozpoznawania gatunków drzew;
- Rozpoznawania chorób i uszkodzeń drzew;
- Rozpoznawania gatunków zwierząt
- Pierwszej pomocy.
Opiekun: mgr inż. Janusz Iwańczyk
Cele ogólne:
- Przygotowanie uczniów do udziału w Olimpiadzie Wiedzy i Umiejętności Rolniczych w bloku Leśnictwo.
Uczeń potrafi:
- Rozpoznać nasiona i owoce drzew leśnych.
- Rozpoznać gatunki drzew i krzewów leśnych.
- Rozpoznać gatunki płazów i gadów.
- Rozpoznać gatunki ptaków.
- Rozpoznać gatunki grzybów.
- Rozpoznać gatunki owadów oraz objawów ich żerowania.
Opiekun: mgr Agnieszka Leszczyńska
Koło Humanistyczne skierowane jest do uczniów, którzy chcą rozwijać swoje zainteresowania humanistyczne, pragną rozszerzać wiedzę o kulturze i doskonalić sprawność komunikowania.
Cele ogólne:
- Utrwalenie i poszerzenie wiedzy i umiejętności z wybranych dziedzin języka polskiego.
- Rozwijanie zdolności i zainteresowań uczniów zdolnych.
Cele szczegółowe:
- Poszerzanie wiadomości dotyczących gramatyki języka polskiego.
- Poznawanie tekstów literackich spoza kanonu lektur szkolnych.
- Korzystanie ze słowników i poradników językowych.
- Kształcenie umiejętności posługiwania się określonymi formami wypowiedz( objętych programem nauczania).
- Doskonalenie umiejętności funkcjonalnego wykorzystania pojęć teoretycznoliterackich, podstawowa wiedza o metodologiach badań literackich
- Dbałość o piękno języka ojczystego.
- Wiedza o historii języka polskiego
- Motywowanie do czytania i krytycznego odbioru tekstów literackich, a także innych tekstów kultury.
- Kształtowanie postaw szacunku do dziedzictwa kultury.
- Wdrażanie do samodzielnego i twórczego rozwijania własnych zdolności i zainteresowań .
- Kształtowanie umiejętności pracy w grupie; rozwijanie odpowiedzialności za podjęte działania jednostkowe.
Opiekun: mgr Monika Gardiasz
Plan szkolnego koła teatralnego „Trzy po trzy” został opracowany do zajęć pozalekcyjnych z zakresu edukacji teatralnej prowadzonych dla uczniów technikum.
Cele ogólne:
- Rozbudzanie zainteresowań uczniów teatrem.
- Przygotowanie do świadomego uczestnictwa w kulturze, obcowania ze sztuką.
- Udział w życiu kulturalnym szkoły i środowiska lokalnego.
- Wdrażanie do twórczej aktywności.
Cele szczegółowe:
- Przygotowanie do świadomego uczestnictwa w kulturze, obcowania ze sztuką oraz wdrażanie do twórczej aktywności.
- Udział w życiu kulturalnym szkoły i środowiska lokalnego.
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym.
- Rozwijanie wyobraźni, wrażliwości i inwencji twórczej uczniów.
- Integracja uczniów oraz rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole.
- Rozwijanie uzdolnień aktorskich, plastycznych, muzycznych i innych predyspozycji indywidualnych.
Opiekun: mgr inż. Jacek Palikot
Cele ogólne:
Odkrywanie i rozwijanie zainteresowań uczniów w dziedzinie fotografii przyrodniczej.
Cele szczegółowe:
- kształcenie umiejętności wykonywania fotografii o wysokim poziomie technicznym i artystycznym,
- przekazywanie wiadomości z zakresu teorii fotografii,
- poznanie przez uczniów historii fotografii przyrodniczej i jej największych twórców,
- wspomaganie rozwoju indywidualnych talentów uczniów,
- zdobywanie nowych umiejętności z zakresu technologii informatycznej,
- rozwijanie kreatywności, wyobraźni i wrażliwości plastycznej uczniów,
- uwrażliwienie na otaczający świat i kształtowanie umiejętności uchwycenia jego piękna,
- kształtowanie opiekuńczego stosunku do świata, roślin i zwierząt, rozumienie potrzeby ochrony środowiska, rozumienie wpływu negatywnych działań człowieka na środowisko,
- kształtowanie zamiłowania do fotografowania, wycieczek i wędrówek jako ciekawej formy spędzania czasu wolnego,
- umożliwienie uczniom zaprezentowania swoich prac w postaci szkolnej galerii zdjęć oraz w mediach społecznościowych,
- prowadzenie dokumentacji fotograficznej życia szkoły.
Opiekun: mgr Jacek Grabias
Cele ogólne:
- Wszechstronny rozwój sprawności ruchowej z uwzględnieniem kształtowania cech psychomotorycznych oraz kształtowanie prawidłowej postawy ciała.
- Wyrabianie nawyków higieniczno – zdrowotnych niezbędnych w codziennym życiu oraz hartowanie psychiczne i fizyczne organizmu.
- Kształtowanie charakteru i właściwych postaw w działaniu indywidualnym, jak i zespołowym.
- Rozwijanie zainteresowań sportowych.
- Kształtowanie nawyków etycznego postępowania w życiu sportowym i poza sportowym oraz rozwijanie pozytywnych uczuć moralnych takich jak: ambicja, koleżeństwo, szacunek do zawodników, trenera i sędziego, postawa „fair play”.
- Promowanie szkoły.
Cele szczegółowe:
- Kształtowanie prawidłowej postawy ciała przez: a) ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i pośladków, b) ćwiczenia rozciągające mięśnie kręgosłupa.
- Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach:
- Przygotowanie do samodzielnych zachowań utylitarnych.
- Szybkość: a) bieg na krótkich odcinkach w zmiennym tempie b) bieg na krótkich odcinkach z różnych pozycji startowych, c) bieg po pochyłej powierzchni w górę i w dół, d) bieg ze zwiększaniem liczby kroków, e) bieg po powierzchni podzielonej na odcinki o różnej długości.
- Wytrzymałość: a) marszobiegi, biegi terenowe z elementami atletyki terenowej, b) biegi ciągłe i długie c) biegi z omijaniem i pokonywaniem przeszkód terenowych, d) trening obwodowy bez przerw wypoczynkowych.
- Skoczność (moc): a) przeskoki przez ławeczkę gimnastyczną, b) wieloskoki obunóż z szybkim unoszeniem kolan, c) wyskoki obunóż do kosza, d) ćwiczenia ze skakanką.
- Siła: a) ćwiczenia rzutne, b) pokonywanie własnego ciężaru ciała, c) ćwiczenia z oporowanie przez współćwiczącego, z użyciem przyborów i przyrządów, d) trening obwodowy e) zastosowanie gier ruchowych i sztafet z przemieszczaniem się w podporze, f) zastosowanie metody obciążeń dynamicznych
- Gibkość: a) ćwiczenia rozciągające kończyn górnych b) ćwiczenia rozciągające tułowia c) ćwiczenia rozciągające kończyn dolnych.
I. Przygotowanie techniczne:
- Technika gry w piłkę siatkową: a) postawy siatkarskie i sposoby poruszania się po boisku, b) technika podania piłki sposobem górnym i dolnym oburącz, c) technika wykonania zagrywki tenisowej, d) technika wykonania zbicia piłki, e) technika wykonania zastawienia, f) ćwiczenia doskonalące technikę gry.
II. Przygotowanie taktyczne zawodników:
- Taktyka indywidualna.
- Taktyka zespołowa: a) taktyka gry w ataku: b) taktyka gry w obronie:
1. Opanowanie terminologii i podstawowych przepisów gier zespołowych w realizacji zadań indywidualnych i zespołowych.
2. Przygotowanie do samodzielnego organizowania i sędziowania gier zespołowych.
Opiekun: mgr Piotr Demucha
Cele ogólne:
- Wszechstronny rozwój sprawności ruchowej z uwzględnieniem kształtowania cech psychomotorycznych oraz kształtowanie prawidłowej postawy ciała.
- Wyrabianie nawyków higieniczno – zdrowotnych niezbędnych w codziennym życiu oraz hartowanie psychiczne i fizyczne organizmu.
- Kształtowanie charakteru i właściwych postaw w działaniu indywidualnym, jak i zespołowym.
- Rozwijanie zainteresowań sportowych.
- Kształtowanie nawyków etycznego postępowania w życiu sportowym i poza sportowym oraz rozwijanie pozytywnych uczuć moralnych takich jak: ambicja, koleżeństwo, szacunek do zawodników, trenera i sędziego, postawa „fair play”.
- Promowanie szkoły.
Cele szczegółowe:
- Kształtowanie prawidłowej postawy ciała przez: a) ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i pośladków, b) ćwiczenia rozciągające mięśnie kręgosłupa.
- Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach:
- Przygotowanie do samodzielnych zachowań utylitarnych.
- Szybkość: a) bieg na krótkich odcinkach w zmiennym tempie b) bieg na krótkich odcinkach z różnych pozycji startowych, c) bieg po pochyłej powierzchni w górę i w dół, d) bieg ze zwiększaniem liczby kroków, e) bieg po powierzchni podzielonej na odcinki o różnej długości.
- Wytrzymałość: a) marszobiegi, biegi terenowe z elementami atletyki terenowej, b) biegi ciągłe i długie c) biegi z omijaniem i pokonywaniem przeszkód terenowych, d) trening obwodowy bez przerw wypoczynkowych.
- Skoczność (moc): a) przeskoki przez ławeczkę gimnastyczną, b) wieloskoki obunóż z szybkim unoszeniem kolan, c) wyskoki obunóż do kosza, d) ćwiczenia ze skakanką.
- Siła: a) ćwiczenia rzutne, b) pokonywanie własnego ciężaru ciała, c) ćwiczenia z oporowanie przez współćwiczącego, z użyciem przyborów i przyrządów, d) trening obwodowy e) zastosowanie gier ruchowych i sztafet z przemieszczaniem się w podporze, f) zastosowanie metody obciążeń dynamicznych
- Gibkość: a) ćwiczenia rozciągające kończyn górnych b) ćwiczenia rozciągające tułowia c) ćwiczenia rozciągające kończyn dolnych.
I. Przygotowanie techniczne:
- Technika gry w piłkę siatkową: a) postawy siatkarskie i sposoby poruszania się po boisku, b) technika podania piłki sposobem górnym i dolnym oburącz, c) technika wykonania zagrywki tenisowej, d) technika wykonania zbicia piłki, e) technika wykonania zastawienia, f) ćwiczenia doskonalące technikę gry.
II. Przygotowanie taktyczne zawodników:
- Taktyka indywidualna.
- Taktyka zespołowa: a) taktyka gry w ataku: b) taktyka gry w obronie:
1. Opanowanie terminologii i podstawowych przepisów gier zespołowych w realizacji zadań indywidualnych i zespołowych.
2. Przygotowanie do samodzielnego organizowania i sędziowania gier zespołowych.
Opiekun: mgr Jacek Grabias, mgr Piotr Demucha
Cele ogólne:
Cele szczegółowe:
Opiekunowie: mgr Ilona Dźwigalska, mgr Aneta Pobereszko
Cel ogólny:
- Celem działalności szkolnego koła PCK jest aktywizacja środowisk szkolnych w duchu humanitaryzmu i niesienia pomocy potrzebującym.
Cele szczegółowe:
- Promocja zdrowego stylu życia;
- Propagowanie idei DKMS;
- Profilaktyka uzależnień;
- Edukacja prozdrowotna – oświata PCK;
- Kształtowanie postaw gotowości do pomocy;
- Szerzenie wolontariatu wśród uczniów;
- Współpraca z Fundacją Banki Żywności
w Lublinie; - Współpraca z Zarządem Rejonowym PCK;
Opiekunowie: mgr Małgorzata Dobrzyńska, mgr Aleksandra Paczos
Cele i założenia
- Rozwijanie wśród uczniów postaw otwartości i wrażliwości na potrzeby szkolnego
i lokalnego środowiska. - Zapoznawanie z ideą wolontariatu.
- Przygotowywanie młodzieży do pracy wolontariusza oraz umożliwianie podejmowania działań na rzecz potrzebujących pomocy.
- Wspieranie ciekawych inicjatyw młodzieżowych.
- Pomoc szkolnym rówieśnikom w trudnych sytuacjach.
- Rozwój empatii, odwagi, kultury osobistej.
- Rozwijanie odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Wolontariusze
- Wolontariuszem może zostać każdy, kto pragnie służyć innym.
- Działalność koła opiera się na zasadzie dobrowolności i bezinteresowności.
- Członek klubu kieruje się bezinteresownością, życzliwością, chęcią niesienia pomocy, troską o innych.
- Wolontariusz zna plan pracy oraz zakres obowiązków wolontariuszy i przestrzega ich.
- Każdy członek wolontariatu swoim postępowaniem stara się promować ideę wolontariatu, być przykładem dla innych.